Skriv som en copywriter

Skriv som en copywriter

Om bloggen

Här kommer jag att skriva och lägga ut det som jag tror kan vara intressant för dig som vill bli bättre på sociala medier.
Det blir mer handfasta och konkreta råd än oklara tips som nätet ändå är fyllt utav.

Fokus kommer att ligga på texten, men det blir även lite foto och grafik.

Hemsidan min är: www.waslingmedia.se/index.html

Vad ska du lägga ut?

sociala medierSkapad av WM nov 21, 2018 14:45:10
Svårt att komma på vad du ska lägga ut i dina sociala medier? Tryter fantasin?

Alla har ju inte turen att ha en verksamhet som är bildskön. Men med lite fantasi kan du ändå skapa ett intressant flöde i dina sociala medier.

Det jag har här tog jag fram för en klient. Det är inga större hemligheter utan idéer som jag samlat på mig från vänner och andra. Just denna gång är uppdragsgivaren en utbildare, men du kan säkert anpassa listan till din verksamhet.

Konkreta inlägg och allmänna tips

· XX fakta om yyyy-utbildning

· Varför heter vår utbildning så (vilka tankar hade vi när vi döpte den)

· Påminnelser

· Citat

· Frågor och svar

· Hjälpsamma tips

· Kortlistor

· Teaser/aptitretare

· Idéer – prova det här

· Bakom kameran

· Våra inspirationskällor

· Ny kurslitteratur (gärna med kort kommentar om varför vi har valt denna bok)

· Presentera föreläsare

· Roliga fakta

· Ta en bild på arbetsplatsen

· Svara på en fråga (Ex vad reell kompetens? …)

· Presentera en kollega (Här är NN. Hon är utbildningskonsult och lär våra studerande KURS)

· Intervjua en studerande

· Intervjua en konsult

· Dela imponerande statistik (9 av 10 får jobb …)

· Fota något typiskt för årstiden (gärna kombinerat med ett annat budskap, som tack för att du följer oss)

· Visa något från ett evenemang som du nyligen var på (inte bara en bild på föreläsaren, om det är möjligt)

· Rätta ett vanligt missförstånd om din verksamhet

· Fråga om följarna vill följa din e-postlista (om vi nu har ett nyhetsbrev. Det finns för BRvux)

· Mini-filmsnuttar som visar skolan eller en händelse. 5-10 sekunder.

·

Undersökningar
Dessa lägger du ut på din Facebook-sida som en enkät.

·

Vilken är din favoritkurs (och vi vet att alla studerande inte gått alla kurser)

· Vad gör du om ett år (Jobbar på favoritjobbet/Kämpar på med sista terminens sista tenta/har en lång skön ledighet/På väg mot okända utmaningar)



Valet bör ge sociala medieannonsörer skrämselhicka

sociala medierSkapad av WM sep 10, 2018 16:26:30

Valet är över. Stort valdeltagande och ett stort engagemang bland folk, som jag upplever det. Så vad hände?


Ingenting alls, om vi ska vara ärliga. De rödgröna gick ner en aning men tycks mest ha omfördelat rösterna inom sig. Alliansen samma sak. SD gick fram, men de fick i stort sett samma resultat som opinionsundersökningarna visat i flera år. Om möjligt något lägre än snittet sedan 2015 (men då tillkommer nog stödröster till KD på 2 procentenheter). Det dåliga skämtet Alternativ för Sverige syns knappt i siffrorna så medias ljus på dem verkar vara en grov vantolkning av samtiden.

Som jag tolkar det har aktivitet på sociala medier inte betytt något alls, utom möjligen höjt intresset för att rösta. Någon påverkan syns inte alls. Ryska troll, botar och allt de håller på med måste sägas ha varit totalt bortkastad tid och pengar. Vanlig annonsering på nätet likaså.

Kan det vara så att sociala medier är på väg att spela ut sin roll? Att de, så fort det kommer till ett flervalsalternativ (= fler än 2) faktiskt inte förmår påverka människor?


I så fall - vad betyder det för annonseringen på sociala medier framöver?

Jag är nyfiken att se vad forskarna får fram av detta val och om man kan se någon som vågar tolka siffrorna.



Loggan för Wasling Media

sociala medierSkapad av WM aug 09, 2018 15:02:45


Om Wasling media

sociala medierSkapad av WM aug 09, 2018 14:43:36
Wasling media är innehåll.

Sedan starten 2000 har jag (Jesper Wasling) arbetat som journalist, marknadsförare, författare och numera även en hel del med digitala medier. Alltid med fokus på texten men även bild när det behövs.
Det har blivit nära 10 tusen artiklar, fyra tryckta böcker och några manus som väntar på redigering samt en hel del annat.

Här på Facebook växlar jag mellan tankar om marknadsföring/digitalt innehållsskapande och foton jag tagit. Det här är därför en form av blogg.Här finns också bilder jag tagit. Ibland i naturen för färgens skull, annars gärna svartvitt för dramatiken.

Och för att man genom det svartvita kan dölja snarare än framhäva verkligheten så att du som betraktare själv får lägga till det du känner.

Jag har en förkärlek för udda vinklar och det försöker jag få fram i både bilder och texter. Naturens asymmetriska symmetri vägleder mig.