Skriv som en copywriter

Skriv som en copywriter

Om bloggen

Här kommer jag att skriva och lägga ut det som jag tror kan vara intressant för dig som vill bli bättre på sociala medier.
Det blir mer handfasta och konkreta råd än oklara tips som nätet ändå är fyllt utav.

Fokus kommer att ligga på texten, men det blir även lite foto och grafik.

Hemsidan min är: www.waslingmedia.se/index.html

Manus till din första film

språktipsSkapad av WM nov 28, 2018 15:06:29
Visst har du hört att man ska göra film för att få uppmärksamhet. Men det är ju lättare sagt än gjort. För hur ska man göra om man aldrig filmat förr?
Bara hålla i kameran är ju en konst i sig, sedan ska man helst visa upp något också. Kanske berätta en historia av något slag.
För att hjälpa dig på traven har jag samlat in några råd här. Och läser du texten noga så ser du att det är skrivet som ett manus skulle kunna se ut. Talspråk, växlande tempo och kortfattat.

Skriv ner ditt manus ordagrant.

Det kan ju tyckas vara oerhört mycket jobb att till att börja med, men det blir så oerhört mycket enklare än att gå tillbaka och ändra när du testkör inför andra.

Kom ihåg att skriva talspråk i manuset, vilket innebär korta meningar. Och läs semantiskt högt så du vet att det du har skrivit känns bra att säga. Du vet då också att du undviker komplicerade haranger där du pratar ch pratar och pratar utan att veta vart du ska komma, använder konstiga och svåra ord.

Tänk på att du kan skapa dynamik i din presentation genom att variera tempo, röstläge och hur du rör dig på scen.

Vi människor tar ofta efter den vi lyssnar på, och det kan du utnyttja genom att växla mellan att vara energisk och engagerande, men också lågmäld och allvarlig.

Akta dig för det planlösa vandrandet på scenen. Om du istället i förväg bestämmer dig för hur du ska röra dig ser det mycket proffsigare ut.

Det tråkigaste som finns är att se på personer som försöker göra ”rätt” på scenen. Det roligaste som finns är att se på personer som vågar visa sin personlighet. Kom ihåg att när du står på scenen är publiken intresserad av att se dig.

Våga släppa loss lite. Är du intresserad av hårdrock, ja kom in i en hårdrocks t-shirt. Våga visa vem du är. Kanske har du något annat intresse, någon hobby du kan utnyttja på scen för att skapa lite dynamik och personlighet.

Öva din presentation så mycket och så ofta du kan. Gärna inför familj, släkt och vänner, alltså människor som inte själva kan ditt ämne. Hör efter vad dom tycker.

Ibland kan det vara lite svårt att få ärlig feedback från släkt och vänner eftersom dom ju gärna vill vara snälla. Men då kan ju ett bra tips vara att be dem återberätta din presentation för då får du ofta ett bra kvitto på hur mycket de har förstått.

Sen kan du enkelt gå tillbaka och ändra i manuset du har skrivit, eller hur.

Jo, repa gärna med tidtagning också, för du vill ju inte riskera att bli avbruten.

Lycka till!





När du berättar om ett möte

språktipsSkapad av WM okt 05, 2018 16:05:36

När du ska berätta om Content marketing handlar om att du ska skapa innehåll för att sälja din tjänst/produkt. Det betyder att du ofta kommer att referera från föredrag och evenemang där ditt företag är med. För att få liv i ditt referat kommer du sannolikt att behöva göra en kort intervjun, och för det krävs ett möte. Här är fällorna du ska undvika.

Nybörjaren känner ofta att han måste berätta för läsaren vad det är för kongress, var händelsen ägde rum, hur många och vilka som deltog och så gärna klämma in några viktiga utdrag ut programmet. Då kan det lätt låtsa så här.

Nybörjaren: Soft Marketing AB genomförde i helgen en konferens på temat Modern marketing in social media. VD Göran Björkman kunde med glädje vända sig till de hundratal besökarna för att under programpunkten Vision 2020 presentera företagets nyskapande algoritm.

Du: Soft marketings nya algoritm kommer att revolutionera Content marketing. Det var VD Göran Björkmans budskap på kongressen Modern marketing in Social media.

// Sedan lägger du in var, när, hur fantastiskt fräckt det var – illustrerat med blåsvarta bilder med gröna accenter – och ingenstans i hela texten nämns programmet. Men en länk finns med. //

Som referent av ett evenemang, speciellt genom en sociala medier-kanal, gäller det att sålla bort alla tendenser till byråkratiska formuleringar och marknadsavdelningarnas säljpitchar eftersom de drar ner tempot.

Ställ dig hela tiden frågorna:

- Vad handlar det om?

- Vad intresserar läsarna?

- Hur skulle läsarna berätta om nyheten för sina vänner?



Så får du läsaren att somna

språktipsSkapad av WM sep 17, 2018 15:40:35


Det händer (men sällan numera) att man läser en inledning som börjar med en underordnad sats. Det kan låta så här:

Nybörjaren: Citerande kommunalrådets senaste uttalande om kommunens förhandling med Trafikverket sade Birgitta Andersson att hon gärna skulle vilja veta …

Grammatiskt är det korrekt men för dig som ser språk som kommunikation och inte statusmarkör är det förödande för din trovärdighet. För läsaren framstår du som förvirrad eftersom de inte förstå någonting av meningens första halva förrän de läst den andra. Bara det får de flesta att ge upp.
Om de ändå läser klart hela stycket måste de hålla hela meningen i minnet tills de är klara. Och det kräver mycket av läsaren, som därför troligen måste läsa om hela meningen.

Framåtriktat pronomen

Har du dessutom lyckats få in ett framåtriktat pronomen gör du det nästan omöjligt för läsaren att följa med i texten.

Nybörjaren 1: Att hon överhuvud skulle komma på tanken att plagiera hans logotyp borde för alla som känner Stina Åkervall framstå som en orimlighet."

Nybörjaren 2: "Hänvisande till beslutet för två år sedan borde den redan ha publicerats, hävdade Henric Andersson när han i sitt föredrag vid Frimärksklubbens årsmöte på söndagen kom in på förseningen med den nya boken. "

Skriv istället så här

Du 1: "Alla som känner Stina Åkervall vet att hon aldrig skulle komma på idén att stjäla en annan formgivares arbeta."

Du 2: "Boken borde redan ha tryckts, hävdade Henric Andersson i sitt föredrag på årsmötet i söndags."


Så - gör det lätt för din läsare. Det vinner ni båda på.

Använd källorna rätt

språktipsSkapad av WM sep 07, 2018 12:25:58

För att du ska bli trovärdig behöver du hänvisa till källor. Men det betyder inte att du behöver börja med att berätta var du hittat din information. Det kan du smyga in allt eftersom det passar. Kläm in dem bara, som en journalist skulle ha sagt.

Jag har tidigare visat att att din puff ska vara så kort som möjligt (men ändå vara levande). Dessutom ska källan ta minsta möjliga plats. Fundera därför på om du behöver ha med källan i puffen eller om den kan komma senare.


Nybörjaren: Trafikverkets upphandlingsenhet visar i sin senaste rapport om planerade järnvägsprojekt att nya politiska beslut i mer än hälften av alla projekt under förutvarande år påverkade prisbilden på upphandlingarna.

Du: Politiska beslut stod förra året för mer än hälften av prishöjningen i de planerade järnvägsprojekten. De höjde kostnaderna för transporter, konsulttjänster och markinköp.

Detta visar siffror från Trafikverkets upphandlingsenhets senaste rapport om projektupphandlingar.

Nybörjaren. I en skrivelse till Riksdagen föreslår organisationen Gröna bilister en rad åtgärder för att minska användandet av fossila bränslen för att uppnå klimatmålen. Ett av förslagen är att sänka skatten på elbilar.

Du: Skatten på elbilar bör sänkas redan i höst. Det anser intresseföreningen Gröna bilister….

Så. Nu är det bara att börja öva.

Detaljerna skapar liv

språktipsSkapad av WM aug 31, 2018 15:15:03



För att en text ska bli levande behövs detaljer. Små noteringar som ger förståelse för vad som sker i texten och varför aktörerna agerar som de gör.

Vi som skriver utgår ofta från oss själva. Det är helt naturligt men då låter det ofta så här, speciellt i information från myndigheter:

Nybörjaren: Efter att kommunens förhandling med facket strandat skedde på måndagskvällen en upptrappning av arbetskonflikten inom grundskoleförvaltningen i Borås, och på onsdag kommer alla lågstadieskolor att stängas till följd av lärarbrist.

Det tog en lång mening med flera underordnade satser innan vi lyckades klämma ut det som är det viktigaste för läsaren. Istället kunde vi ha skrivit så här.

Du. På onsdag håller alla grundskolor i Borås stängt. Det står klart efter att förhandlingarna mellan Borås kommun och lärarförbundet strandat på måndagskvällen.

Nu när detta är sagt kan vi (även myndigheter) förklara mer exakt vad som har hänt och vilka konsekvenser som kommer av detta och sedan, helst, avsluta med information om vad som händer härnäst. Samt berätta hur det hela kan lösas för tredje part (föräldrar och barn).

Det här är en typ av information som även berör företag som behöver gå ut med allmän information om driftsstopp, leveransproblem eller annat som stör men som inte kan åtgärdas av kundtjänsten.





Skriv så kort som det behövs

språktipsSkapad av WM aug 25, 2018 17:40:34


Tänk på läsaren. Det är en sak att skriva kort, men du måste också få fram ditt budskap. Skriver du för kort blir sin text innehållslös, skriver du får långt blir den förvirrande.

Exempel: Män mår illa

Tre ord som inte säger någonting. Kan fungera som rubrik men inte som puff och absolut inte som ett inlägg på en blogg eller i sociala medier.

Lägg istället på lite detaljer som ger kött på benen.

Exempel: Ensamstående arbetslösa män i hyreslägenhet får oftare huvudvärk, ryggont och sömnproblem än andra människor. Det visar en undersökning som forskare i Umeå har genomfört.

Här har vi inte bara gett information som fångar en läsare, vi har till och med skapat en PERSONA (avatar eller karaktär) samt hittat en utomstående EXPERT som visar att det vi säger är trovärdigt.

Om du nu skrev för att sprida kunskap om ditt expertisområde är det här en bra start. Den följer du sedan upp i brödtexten med att först upprepa innehållet men nu med ännu fler detaljer. Du kompletterar sedan med att fler grupper (PERSONA) däremot mår bättre och avslutar kort med underlaget för undersökningen, som hur många som deltog, vilket universitet som genomförde den och så vidare. Då har du skapat en trovärdig text som gör att man vill fortsätta höra på vad du säger.
Tänk bara på att skriva sanningen. Du vinner inget på att vinkla eftersom någon då helt säkert kommer att exponera dig.

Om du istället ska sälja en tjänst kan du utgå från denna puff men istället för att fortsätta berätta om ämnet så går du till din lösning, den tjänst eller produkt som du säljer. Som du ser är det ingen som köper din tjänst ”män träffar kvinnor” om du bara säger att männen mår illa. Men om du får dem att känna igen sig och känna sig som en del i en grupp får du ett helt annat genomslag.





Dina 6 frågor

språktipsSkapad av WM aug 17, 2018 12:15:55


För att din text ska bli begriplig för en läsare måste den svara på några enkla frågor. Hur långt du sedan utvecklar svaren är upp till dig, men börja med att besvara dem kort.

Frågorna är: Vad, När, Var, Vem, Varför samt Hur.

Det spelar ingen roll i vilken ordning du svarar, bara svaren finns där. Så låt oss se på ett exempel. Nyheten är att ett svenskt rockband blir känt i USA genom sitt TV-framträdande. Obs! Nyheten är påhittad och innehåller därför faktafel. Och, du kan inte sätta ihop meningarna till en ingress.


Vad?

The Hives har som första svenska rockband medverkat i programmet Today show.


När?

Det var igår kväll som bandet gjorde sitt framträdande. Du kan också skriva "i slutet av veckan" eller liknande vaga angivelse.

Var?

Bandet framträdde i programmet Today show:s som sänds över hela USA.


Vem?

Givetvis The Hives från Borlänge.

Varför?

Bandet har uppmärksammats för sina spektakulära liveframträdanden (alltså fanns en viss kännedom om dem sedan tidigare, en historia). Dessutom var de nu aktuella med en ny singel (alltså nyhet).
Till det kommer att TV-programmet kunde göra ett avslöjande genom att berätta att bandet snart kommer till USA för en turné.


Bonusfrågan: Hur?

Har du någonsin hört en sportjournalist fråga. Hur känns det?
Kanske en hopplös fråga men också den enda fråga som gör det möjligt för dig att skapa ett nytt kapitel i historien om idrottskvinnan, rockbandet eller vad det nu är.
Genom att ställa den har du möjlighet att låta din hjälte* utveckla sig själv.
- Hur kändes det att vara första svenska rockbandet?
- Vad betyder det här för er karriär?
- Vad betyder det för andra band i Sverige? etc etc

Wrap it up


*Varje berättelse har en hjälte. Tänk bara på att det aldrig är du som är hjälten.



Så bygger du upp ett intresse

språktipsSkapad av WM aug 10, 2018 11:25:44

Det finns inget unikt i text för sociala medier. Precis som i traditionell reklam och i tidningstext måste du fånga läsaren snabbt. Först med en rubrik och sedan med en ”ingress” som får läsaren att vilja läsa mer.

Men det här är lättare sagt än gjort. I några kommande inlägg kommer jag att ta upp det här med konkreta exempel, men jag börjar med några begrepp.

Löpsedeln
Hör egentligen inte till texten, men föreställ dig att du ska få en läsare att läsa en tidning utan att ha tidningen. Där behövs en ”löpsedel”. Tänk på att löpsedeln lika gärna kan vara din twitter-text som länkar till din hemsida, så fastna inte i fördomar om papper VS digitalt.

Här kan du dra på med känslor, men undvik adjektiv. Tänk: Sverige vinner VM-guld. Löpsedeln skriver då ”VM-hjältarna!!!!” och en bild som säger vad det handlar om.

Puff
Kompletterar löpsedeln och är inte en del av artikeln. Ska däremot få dig att klicka Ger en mycket kort sammanfattning av din text och du bör antyd varför och hur.

Nu är du framme vid artikeln.

Rubrik
Börja alltid med en kort slagkraftig rubrik. Dess uppgift är att fånga läsarens intresse. Den behöver däremot inte vara sann i betydelsen att den berättar en historia.

Ingress
Ger en kort sammanfattning av din text och du bör få med vem, var, när, hur men inte varför.

Ska vara sann men ska självklart inte berätta allt. Du har tre fyra meningar till godo, och de ska vara korta.

Brödtext
Nu är det allvar. Var konkret och se till att alla detaljer är på korrekta, annars förlorar du i trovärdighet. Se också till att svara på alla frågeord du kan komma på, inte minst vem, var, när, hur, vilka, varför,

Tänk på att det ibland behövs en brygga (övergång) mellan ingressen och brödtexten. Det är en inledande text i själva artikeln som egentligen är en fortsättning på ingressen men typografiskt överförs till brödtexten.


Detta är strukturen för din text. Inte så svårt att förstå. Men det är klart, för den som är ovan kommer det svåra i nästa steg – om hur du fyller på med ord. Om det kommer jag att skriva mer i nästa inlägg.