Skriv som en copywriter

Skriv som en copywriter

Om bloggen

Här kommer jag att skriva och lägga ut det som jag tror kan vara intressant för dig som vill bli bättre på sociala medier.
Det blir mer handfasta och konkreta råd än oklara tips som nätet ändå är fyllt utav.

Fokus kommer att ligga på texten, men det blir även lite foto och grafik.

Hemsidan min är: www.waslingmedia.se/index.html

Visitkort

InspirationSkapad av WM jul 02, 2019 10:29:01
Skissar på ett nytt visitkort. Det här känns rätt mycket som mig, tycker jag. Inspirationen hittade jag på nätet för ett tag sedan så det är inte helt unikt. Men vem kommer väl på något nytt under solen.




Rätt typsnitt

InspirationSkapad av WM jun 27, 2019 19:19:00



Anpassa typsnitten så de bildar en harmoni.

Det är ofta lämpligast att kombinera två typsnitt i en vanlig text. Fler kan du ha när du gör en större arbete som en folder. Då kan namnet stå i ett typsnitt medan text och rubrik växlar mellan de två andra. Ett typsnitt har du på en enkel affisch som bara har ett enkelt budskap. Som en trafikskylt.

Vilka två som du ska ha är förstås en smaksak. Det finns mängder av tyckare därute men deras åsikt är sällan värd mer än din.
Det du däremot bör tänka på är att ha ett typsnitt med fötter, så kallas seriff (ex Times new roman) och ett utan, san-seriff (ex Arial) där det senar passar för rubriker medan det förra är gjord för längre texter. Fötterna, linjerna, undertill skapar en linje som gör att ögat lättare kan följa rätt rad.

Några traditionella kombinationer mellan typsnitt är:

Avenir – Minion

Bodoni – Futura

Helvetica (bold) – Garamond

Georgia – Verdana

Gill sans (bold) – Garamond

Minion (bold) – Myriad

Clarendon – Trade gothic

Frutiger (bold) – Minion

Caslon (bold) – Univers (light)

Frankling gothic – Baskerville

Det går alltså utmärkt att välja “bold/fet” respective “light/small” istället för regular. Prova dig fram till vad du tycker ser bäst ut.

Bilden här ovan är gjord i Minion bold och Myriad light.