Skriv som en copywriter

Skriv som en copywriter

Om bloggen

Här kommer jag att skriva och lägga ut det som jag tror kan vara intressant för dig som vill bli bättre på sociala medier.
Det blir mer handfasta och konkreta råd än oklara tips som nätet ändå är fyllt utav.

Fokus kommer att ligga på texten, men det blir även lite foto och grafik.

Hemsidan min är: www.waslingmedia.se/index.html

Välj rätt budskap

ReklamSkapad av WM aug 29, 2018 10:58:09


Vad vill du säga?
På bara någon sekund ska du fånga din "kund" och få denne att läsa/titta vidare på avd du har att erbjuda. Då gäller det att ha ett tydligt budskap (och snygg layout).


Företag som anlitar reklam brukar hamna rätt. Myndigheter har det ofta svårare och svårast tycks det vara för EU-myndigheter. Dessa har en förkärlek för att i första hand framhäva sig själv, inte det som de stödjer. Som bilden här ovan som jag nyss stött på i ett uppdrag.

Projektet är fantastiskt, stödet från EU jätteviktigt och bra för oss alla men budskapet som EU vill framhäva är alltså att de stöttar med pengar. Vad projektet syftar till eller vem som gör jobbet är inte så viktigt. Det viktiga är vem som betalar.

Problemet som jag ser det är att budskap av det här slaget snarare underminerar givarens legitimitet än ger dem den cred som de vill ha. Då hade det vart bättre att enbart använda sin logga, placera den längst ner och samtidigt ge en länk till en hemsida med mer information samtidigt som man lyfte upp den som faktiskt gör det jobb man sponsrar.

Sensmoral: Övertydlighet kan få målgruppen att vända sig ifrån dig snarare än tvärtom.

PS. Affischen är ett klistermärke i A3.


Marknadschefens ångest

ReklamSkapad av WM aug 21, 2018 10:47:57
Tänk dig att du och ditt team tillsammans med din reklambyrå funderat ut höstens stora kampanj.

Vi är ju i Sverige så vi ska ha en reklam som är lite avslappnad och inte alls så säljande för vi är ju inte månglare.
Alltså döper vi den till någon fyndigt och passande för alla som återvänder efter semestern. Namnet blir "Äntligen vardag".
Inte dumt alls säger du och ser framför dig affischen på stan eller reklamen hem i brevlådan.

Det är bara det att du inte är ensam!

I förra veckan fick jag hem OCH passerade förbi dessa två reklamkampanjer. En för Ica Maxi och en för Ikea. Någon hade definitivt ångest.






Men jag kan trösta dig, marknadschef, att jag gjorde en survey (undersökning, dvs frågade runt lite slumpmässigt och utan vetenskaplighet) om någon annan hade märkt det. Det hade de inte.