Skriv som en copywriter

Ogilvys 9 steg för att bygga en kampanjsociala medier

Skapad av WM aug 10, 2019 19:06:41

Blog image

David Ogilvy är väl en förebild till Mad men så ta hans råd med viss nypa salt. De har trots allt några år på nacken och vi bör ha lärt oss lite mer om människans psykologi sedan hans dagar. Nummer 7 är dock min favorit och det andra är inte fel del heller.

1. Vad du säger är viktigare än hur du säger det.

2. Om inte din kampanj är byggd kring en bra idé kommer den att floppa

3. Ge fakta

4. Du kan inte tråka ut människor till att köpa (denna tes är dock motbevisad av all inclusive-konceptet)

5. Var anständig, var inte en clown (såvida du inte säjer inom lågprissortimentet för då kan det funka)

6. Gör en modern kampanj

7. Om du är lyckosam nog att skriva en bra copy – håll fast i den till den inte längre funkar.

8. Skriv aldrig en annons som du inte vill att din familj ska läsa.

9. Alla annonser ska tänkas vara en del i det pussel som bygger hela ditt varumärke. (passar inte din bit in i pusslet hör den inte hemma där)



De man litar på …sociala medier

Skapad av WM aug 02, 2019 14:36:45


Blog image

Vi följer dem vi litar på. Så har det alltid varit och så är det än idag.

Översatt till krass marknadsföring på sociala medier betyder det här att vi litar på dem vi följer. Och här visar statistiken hur väl det stämmer. Studier visar att 3 av 4 som följer influencers i Sverige har köpt en produkt som denna har rekommenderat.

Influencer får också sina följare att lägga mer tid på just deras flöde, vilket innebär att följarna exponeras mer för de produkter som dessa influencers presenterar. Du som anlitar dem kommer alltså att få ditt varumärke exponerat för influenerns publik längre än om du har det på din egen sida. Någon har räknat ut att snittpersonen som följer en influecer spenderar 2 minuter och 8 sekunder per inlägg. Då räknas alla inlägg in, såväl Instagram som Youtube eller blogginlägg.

Människor man tycker om litar man på.



Fake news gör marknadsföringen dyraresociala medier

Skapad av WM jul 09, 2019 23:07:37

Blog image

Fake news är inget nytt. Det som är nytt är att de sprids så mycket mer nu än tidigare och de är inte längre så harmlösa som den en gång var. De hade betydelse både i det amerikanska presidentvalet och i Brexit-omröstningen. Nu är det troligt att de får betydelse för PR och marknadsföring.

Fake news är inte något så enkelt som en felaktig eller dålig nyhet. Det krävs mer, som att det är en medvetet skapad lögn i syfte att påverka läsaren i en viss (politisk/religiös) riktning.

Och det är framför allt fem faktorer som gör att de sprids så snabbt idag.

1) Det är billigt

Insatsen för att skapa en nyhet är extremt låg, historiskt sett. Det är bara att sno en bild, skapa en text och sedan använda sociala medier.

2) Det är enkelt

Vem som helst kan snabbt lära sig göra Fake news

3) Det finns inga spärrar

Före de sociala medierna fanns det flera spärrar innan ett budskap kunde komma ut till en större allmänhet. För att komma med i dåtidens media skulle en nyhet passera genom en redaktör och en ansvarig utgivare. I etermedia var det mesta inspelat så det var svårt att kuppa igenom något i tv eller radio.

4) Social media gör jobbet

Facebook har fler än 1,5 miljarder användare, Twitter, Instagram och de andra färre men mer än 100 miljoner dagliga användare. Alla kan nås gratis.

Tänk då på att allt färre har vanliga tidningar och därför litar till sociala medier för sina nyheter.

5) Segregation

Sverige är inte så uppdelat som USA men det finns en åtskillnad mellan olika grupper och den klyftan har blivit större. Jag tänker så inte bara på landsbygd vs stad, invandrare vs svenskar utan även alliansen vs de rödgröna. När denna klyfta blir för vid förlorar vi, tyvärr, förmågan att samtala med varandra. Alltså lyssna, inte bara prata. Samtidigt förlorar vi tilliten till den andre.

Varför är detta då ett problem för PR?

Eftersom Fake news skapar misstro för media skapar det även misstro för det PR-arbete som läggs ner för att föra ut ett budskap genom media. Och att nå ut genom media har traditionellt varit en strategi för PR-folk eftersom målgrupperna tenderar att misstro budskap som lanseras direkt från företag. Undantaget det företagets fans, men av alla som ska nås för PR-strategin ska lyckas är just denna grupp den enda som man inte behöver bry sig om eftersom de redan är anhängare av budskapet.

Så vad händer då med marknadsföringen när media förlorar sitt förtroende?



Bästa ordenspråktips

Skapad av WM jul 04, 2019 15:02:48

Blog image

Du

Gratis

Därför

Riskfritt

Enkelt

Hemligt

Genast

Begränsad tid

Missa inte

Få med ett eller flera av dessa ord i din kampanj och du får ett mycket bättre resultat än om du inte använde dem. Ja, det låter töntigt. Så lättlurad är ju ingen.

Eller? Ja, varför är du här och läser den här texten just nu J



Visitkort Inspiration

Skapad av WM jul 02, 2019 10:29:01

Skissar på ett nytt visitkort. Det här känns rätt mycket som mig, tycker jag. Inspirationen hittade jag på nätet för ett tag sedan så det är inte helt unikt. Men vem kommer väl på något nytt under solen.

Blog image
Blog image

9 steg till en briefspråktips

Skapad av WM jul 01, 2019 12:58:29

Blog image


9 steg till brief

Innan du skriver en text (eller gör en grafisk design) är det några steg du bör skriva ner och fundera över. När du har en uppfattning om dem lovar jag dig att du kommer att göra ett mycket bättre jobb.

1 intro

Beskriv ditt projekt (affärsidé, produkt etc) i en mening. Vad är din story?

2 känsla

Vilken känsla vill du att ditt projekt ska väcka?

3 stil

Vilken estetik är du ute efter? Vilken ton ska texten ha?

4 position

Var på marknaden finns ditt projekt? Var ärlig mot dig själv.

5 gillar/ogillar

Vilka liknande projekt gillar respektive ogillar du och varför?

6 behov

Vad behöver du i slutet av ditt projekt

7 budget

Vad har du att spendera på marknadsföringen – som du skriver texten för

8 konkurrenter

Vilka är dina närmaste konkurrenter och vad skiljer ditt projekt från deras?

9 tidslinje

När behöver du vara klar med ditt projekt?

Som du ser finns det inga givna svar på någon av frågorna. De är där för att du ska tänka efter en gång till och inte nöja dig med din första idé. Även om den kan vara fantastisk är det sannolikt att mer eftertänksamma idéer är ännu bättre.

Lycka till!



Rätt typsnittInspiration

Skapad av WM jun 27, 2019 19:19:00

Blog image

Anpassa typsnitten så de bildar en harmoni.

Det är ofta lämpligast att kombinera två typsnitt i en vanlig text. Fler kan du ha när du gör en större arbete som en folder. Då kan namnet stå i ett typsnitt medan text och rubrik växlar mellan de två andra. Ett typsnitt har du på en enkel affisch som bara har ett enkelt budskap. Som en trafikskylt.

Vilka två som du ska ha är förstås en smaksak. Det finns mängder av tyckare därute men deras åsikt är sällan värd mer än din.
Det du däremot bör tänka på är att ha ett typsnitt med fötter, så kallas seriff (ex Times new roman) och ett utan, san-seriff (ex Arial) där det senar passar för rubriker medan det förra är gjord för längre texter. Fötterna, linjerna, undertill skapar en linje som gör att ögat lättare kan följa rätt rad.

Några traditionella kombinationer mellan typsnitt är:

Avenir – Minion

Bodoni – Futura

Helvetica (bold) – Garamond

Georgia – Verdana

Gill sans (bold) – Garamond

Minion (bold) – Myriad

Clarendon – Trade gothic

Frutiger (bold) – Minion

Caslon (bold) – Univers (light)

Frankling gothic – Baskerville

Det går alltså utmärkt att välja “bold/fet” respective “light/small” istället för regular. Prova dig fram till vad du tycker ser bäst ut.

Bilden här ovan är gjord i Minion bold och Myriad light.



Lär känna din läsare på allvarspråktips

Skapad av Jesper Wasling maj 24, 2019 15:25:40

Blog image

Seriös bild? Inte så värst.


Låt oss säga att du ska sälja en ny hiss för bilar i en verkstad. Vem skriver du för då?

Den som har en produkt som den vill sälja hamnar lätt i fällan att vara korrekt och teknisk. Men när man så gärna vill visa på hur bra man själv är missar man lätt mottagaren av budskapet.

Så börja ditt arbete med att ställa dig frågan: Vem skriver du till?

Det är ingen lätt fråga. Det tar inte många sekunder innan även den vane skribenten lyckas hitta två tre undantag till sin egentliga målgrupp och vill få in dem med. Men stanna upp. Fokusera. Ta ett steg tillbaka och fundera en gång till: Vem skriver du till, egentligen?

Låt mig ta ett exempel från förra året
Plötsligt dök det upp stora affischer på busshållplatser för en onlinebutik som tidigare hade berömt sig för att bara marknadsföra sig via webben. Därför skrevs det också om kampanjen i fackpress. Fokus var förstås slutkonsument, men jag är inte så säker på att det var den främsta målgruppen för veckan efter skulle just denna kedja börsintroduceras. Så mitt framför ögonen på alla aktieplacerare dök det upp ett varumärke som just de sällan mötte (målgruppen var annars yngre kvinnor). Mycket vackra bilder, jag tror helt säkert att perceptionen fungerade bra och att målgruppen tog till sig budskapet.

Känner du din målgrupp

När du har slagit fast din målgrupp är det dags att fundera på om du verkligen känner dem så bra som du tror. Bara för att man är aktiemäklare är det ju inte säkert att man är en bortskämd yuppie. Granska dina fördomar. Det kan vara så enkelt som att sätta upp olika egenskaper och tillsammans med någon kollega fundera på om det är just en fördom eller om det har substans. Men än bättre är det förstås om du kan prata med några i målgruppen för att förstå vad de är ute efter.

Här är skolkataloger ett fantastiskt forskningsfält. Ett eldorado för reklamare som vet hur man snackar med kidzen i plugget och därför lätt säljer in en utbildning. Eller? Kan det vara så att de ungdomar som när det gäller att köpa nya dataspel eller kläder kan ta till sig ett språk men när det kommer till deras egen framtid vill bli tilltalade på ett helt annat? Fundera på om du ser din målgrupp som ”kidz” eller ”ungdomar”

Tar du kontakt med din målgrupp så berätta vad du jobbar med. Var ärlig så är människor ärliga tillbaka. Fråga dem hur deras dag ser ut, vad som är jobbigt för dem och gå sen vidare till att hur din tjänst eller produkt kan underlätta för dem i vardagen. Tänk skolkatalogen. Har ungdomarna egentligen mest nytta av att veta vilka föreningar det finns på skolan eller vill de veta vad man kan göra efter utbildningen är över?
När du har svarat på deras första fråga, ja då kan du bre på hur fantastisk skola det är du har. Men först då.

Skriv vardagligt

Skriver du en till en person måste du skriva vardagligt. Inte talspråk, men direkt och personligt som om du skrev ett brev (för att ta ett tips jag fick av en kollega). Träna därför på att skriva brev. Kanske kan du skriva till en vän och berätta om något och sedan få denne att göra dig en tjänst. Hör sedan med vännen hur den såg på din text. Var den inspirerande eller blev du långrandig och svårförstådd?

Skriv till din vän

Ja, som du förstår ska du se din målgrupp som en person och denne är din vän. Vänner lurar man inte, man vill hjälpa dem.

Hälsar vännen

Jesper