Skriv som en copywriter

Lär känna din läsare på allvarspråktips

Skapad av Jesper Wasling maj 24, 2019 15:25:40

Blog image

Seriös bild? Inte så värst.


Låt oss säga att du ska sälja en ny hiss för bilar i en verkstad. Vem skriver du för då?

Den som har en produkt som den vill sälja hamnar lätt i fällan att vara korrekt och teknisk. Men när man så gärna vill visa på hur bra man själv är missar man lätt mottagaren av budskapet.

Så börja ditt arbete med att ställa dig frågan: Vem skriver du till?

Det är ingen lätt fråga. Det tar inte många sekunder innan även den vane skribenten lyckas hitta två tre undantag till sin egentliga målgrupp och vill få in dem med. Men stanna upp. Fokusera. Ta ett steg tillbaka och fundera en gång till: Vem skriver du till, egentligen?

Låt mig ta ett exempel från förra året
Plötsligt dök det upp stora affischer på busshållplatser för en onlinebutik som tidigare hade berömt sig för att bara marknadsföra sig via webben. Därför skrevs det också om kampanjen i fackpress. Fokus var förstås slutkonsument, men jag är inte så säker på att det var den främsta målgruppen för veckan efter skulle just denna kedja börsintroduceras. Så mitt framför ögonen på alla aktieplacerare dök det upp ett varumärke som just de sällan mötte (målgruppen var annars yngre kvinnor). Mycket vackra bilder, jag tror helt säkert att perceptionen fungerade bra och att målgruppen tog till sig budskapet.

Känner du din målgrupp

När du har slagit fast din målgrupp är det dags att fundera på om du verkligen känner dem så bra som du tror. Bara för att man är aktiemäklare är det ju inte säkert att man är en bortskämd yuppie. Granska dina fördomar. Det kan vara så enkelt som att sätta upp olika egenskaper och tillsammans med någon kollega fundera på om det är just en fördom eller om det har substans. Men än bättre är det förstås om du kan prata med några i målgruppen för att förstå vad de är ute efter.

Här är skolkataloger ett fantastiskt forskningsfält. Ett eldorado för reklamare som vet hur man snackar med kidzen i plugget och därför lätt säljer in en utbildning. Eller? Kan det vara så att de ungdomar som när det gäller att köpa nya dataspel eller kläder kan ta till sig ett språk men när det kommer till deras egen framtid vill bli tilltalade på ett helt annat? Fundera på om du ser din målgrupp som ”kidz” eller ”ungdomar”

Tar du kontakt med din målgrupp så berätta vad du jobbar med. Var ärlig så är människor ärliga tillbaka. Fråga dem hur deras dag ser ut, vad som är jobbigt för dem och gå sen vidare till att hur din tjänst eller produkt kan underlätta för dem i vardagen. Tänk skolkatalogen. Har ungdomarna egentligen mest nytta av att veta vilka föreningar det finns på skolan eller vill de veta vad man kan göra efter utbildningen är över?
När du har svarat på deras första fråga, ja då kan du bre på hur fantastisk skola det är du har. Men först då.

Skriv vardagligt

Skriver du en till en person måste du skriva vardagligt. Inte talspråk, men direkt och personligt som om du skrev ett brev (för att ta ett tips jag fick av en kollega). Träna därför på att skriva brev. Kanske kan du skriva till en vän och berätta om något och sedan få denne att göra dig en tjänst. Hör sedan med vännen hur den såg på din text. Var den inspirerande eller blev du långrandig och svårförstådd?

Skriv till din vän

Ja, som du förstår ska du se din målgrupp som en person och denne är din vän. Vänner lurar man inte, man vill hjälpa dem.

Hälsar vännen

Jesper



Har du det som krävs?Reklam

Skapad av WM maj 15, 2019 08:24:26

Vad behöver jag kunna som copywriter?
Det är en fråga som jag ofta får. Och svaret är att det är en hel del. Tiden då man satt ensam och tog fram en snygg slogan är helt förbi. Om den ens har funnits förutom på film.


Blog image
Som copywriter, kommunikationsstrateg och journalist (samma jobb, bara olika uppdragsgivare, om jag ska vara krass) har jag sedan mitten av 90-talet hjälpt företag och myndigheter med olika projekt. Under den tiden har jag märkt att det skett en hel del nytt medan det gamla hänger kvar vilket gör att jobbet är mer splittrat numera. och det märks på alla titlar som florerar.

Det som tillkommit är förstås de nya kanalerna. Det gör att vårt yrke numera kan sägas vara splittrat i två: copywriter och digital copywriter. Men vad är skillnaden mellan dem?

Tursamt nog har jag förmånen att få jobba med den nya utbildningen DIGITAL AD/COPY på Borås Yrkeshögskola. Den kommer igång i höst. Jag hoppas kunna ta upp vad som händer där här på den här bloggen.

Vägen till Digital copywriter
Ett sätt att förstå vår tids copywriter är att flytta blicken från HUR till VAR. Hur man jobbar påverkas nämligen om var man jobbar, och här menar jag var i betydelsen kanaler.
I en trycksaks- eller filmproduktion är copywritern i team med en Art Director. Dessutom förekommer såklart en produktionsledare och kanske varumärkesstrateg.
I den digitala världen kan jag som copywriter istället jobba med en ux-designer eller webbutvecklare. Det gör att jag som copywriter måste ta större ansvar för helheten för hur mycket man än vill är en UX-designer inte samma sak som en AD.

Däremot köper jag inte att man numera måste vara bra på både stort och smått, för det kravet har alltid funnits. Däremot gör det jobbet enklare om man först kan tänka strategiskt för det underlättar när text och bild ska anpassas till olika kanaler. Och du behöver förstå den digitala världen och hur man analyserar dess flöden. Tro mig, det underlättar. Teknisk nyfikenhet kommer att göra ditt kreativa arbete så mycket lättare än om du sitter för dig själv på en piedestal.

---
Fotot av denna sak/bil/bubbla tog jag i Amsterdam. Lätt bearbetat i mobilen, så svårare än så behöver et inte vara.



Rätt bild till rätt tillfälleFoto

Skapad av WM dec 30, 2018 18:25:36

Hur vet jag att min bild är bra?
Jonathan Reid har gjort en bra sammanställning av hur man kan tänka när man väljer vilket foto man ska ha. Som marknadsförare snarare än fotograf instämmer jag helt med det han skriver.

För när du tar ett kort för att använda det i en publicering på din hemsida eller i tryck har du någon tanke med vad du vill förmedla och sälja. Kanske är det ett resmål, en utbildning eller ett klädesplagg. Oavsett vilket lovar jag att ett fotografi som är klart och tydligt och visar aktiva människor i rätt (dvs din) miljö är att föredra framför nästan vilken perfekt fotograferad miljö som helst.

Det här betyder förstås inte att fotografens tekniska skicklighet kan ersättas av oss glada amatörers foton. Fotografen är ett proffs och lär av henne. Men fotots tekniska och konstnärliga nivå får inte inkräkta på syftet med ditt foto.

Läs Jonathan Reids inlägg här:
https://fstoppers.com/architecture/how-specializing-shows-other-photographers-critiques-can-be-wrong-319953?fbclid=IwAR18X7g3xhXCoJrhKAMReZClX7bnCEvdAJ3RmgdnPWMNPteIOqxBLI3Ri-M

Sån är jagFoto

Skapad av WM dec 07, 2018 09:07:44

Blog image

Alltid kul att få nya bilder på sig själv så man kan uppdatera hemsidor. Stort tack till vännen och fotografen Hashem Hashemi-Pour i Borås, som tog bilden mer eller mindre på uppstuds. #h2pfoto

Du ser hans hemsida här



Manus till din första filmspråktips

Skapad av WM nov 28, 2018 15:06:29

Visst har du hört att man ska göra film för att få uppmärksamhet. Men det är ju lättare sagt än gjort. För hur ska man göra om man aldrig filmat förr?
Bara hålla i kameran är ju en konst i sig, sedan ska man helst visa upp något också. Kanske berätta en historia av något slag.
För att hjälpa dig på traven har jag samlat in några råd här. Och läser du texten noga så ser du att det är skrivet som ett manus skulle kunna se ut. Talspråk, växlande tempo och kortfattat.

Skriv ner ditt manus ordagrant.

Det kan ju tyckas vara oerhört mycket jobb att till att börja med, men det blir så oerhört mycket enklare än att gå tillbaka och ändra när du testkör inför andra.

Kom ihåg att skriva talspråk i manuset, vilket innebär korta meningar. Och läs semantiskt högt så du vet att det du har skrivit känns bra att säga. Du vet då också att du undviker komplicerade haranger där du pratar ch pratar och pratar utan att veta vart du ska komma, använder konstiga och svåra ord.

Tänk på att du kan skapa dynamik i din presentation genom att variera tempo, röstläge och hur du rör dig på scen.

Vi människor tar ofta efter den vi lyssnar på, och det kan du utnyttja genom att växla mellan att vara energisk och engagerande, men också lågmäld och allvarlig.

Akta dig för det planlösa vandrandet på scenen. Om du istället i förväg bestämmer dig för hur du ska röra dig ser det mycket proffsigare ut.

Det tråkigaste som finns är att se på personer som försöker göra ”rätt” på scenen. Det roligaste som finns är att se på personer som vågar visa sin personlighet. Kom ihåg att när du står på scenen är publiken intresserad av att se dig.

Våga släppa loss lite. Är du intresserad av hårdrock, ja kom in i en hårdrocks t-shirt. Våga visa vem du är. Kanske har du något annat intresse, någon hobby du kan utnyttja på scen för att skapa lite dynamik och personlighet.

Öva din presentation så mycket och så ofta du kan. Gärna inför familj, släkt och vänner, alltså människor som inte själva kan ditt ämne. Hör efter vad dom tycker.

Ibland kan det vara lite svårt att få ärlig feedback från släkt och vänner eftersom dom ju gärna vill vara snälla. Men då kan ju ett bra tips vara att be dem återberätta din presentation för då får du ofta ett bra kvitto på hur mycket de har förstått.

Sen kan du enkelt gå tillbaka och ändra i manuset du har skrivit, eller hur.

Jo, repa gärna med tidtagning också, för du vill ju inte riskera att bli avbruten.

Lycka till!





Vad ska du lägga ut?sociala medier

Skapad av WM nov 21, 2018 14:45:10

Svårt att komma på vad du ska lägga ut i dina sociala medier? Tryter fantasin?

Alla har ju inte turen att ha en verksamhet som är bildskön. Men med lite fantasi kan du ändå skapa ett intressant flöde i dina sociala medier.

Det jag har här tog jag fram för en klient. Det är inga större hemligheter utan idéer som jag samlat på mig från vänner och andra. Just denna gång är uppdragsgivaren en utbildare, men du kan säkert anpassa listan till din verksamhet.

Konkreta inlägg och allmänna tips

· XX fakta om yyyy-utbildning

· Varför heter vår utbildning så (vilka tankar hade vi när vi döpte den)

· Påminnelser

· Citat

· Frågor och svar

· Hjälpsamma tips

· Kortlistor

· Teaser/aptitretare

· Idéer – prova det här

· Bakom kameran

· Våra inspirationskällor

· Ny kurslitteratur (gärna med kort kommentar om varför vi har valt denna bok)

· Presentera föreläsare

· Roliga fakta

· Ta en bild på arbetsplatsen

· Svara på en fråga (Ex vad reell kompetens? …)

· Presentera en kollega (Här är NN. Hon är utbildningskonsult och lär våra studerande KURS)

· Intervjua en studerande

· Intervjua en konsult

· Dela imponerande statistik (9 av 10 får jobb …)

· Fota något typiskt för årstiden (gärna kombinerat med ett annat budskap, som tack för att du följer oss)

· Visa något från ett evenemang som du nyligen var på (inte bara en bild på föreläsaren, om det är möjligt)

· Rätta ett vanligt missförstånd om din verksamhet

· Fråga om följarna vill följa din e-postlista (om vi nu har ett nyhetsbrev. Det finns för BRvux)

· Mini-filmsnuttar som visar skolan eller en händelse. 5-10 sekunder.

·

Undersökningar
Dessa lägger du ut på din Facebook-sida som en enkät.

·

Vilken är din favoritkurs (och vi vet att alla studerande inte gått alla kurser)

· Vad gör du om ett år (Jobbar på favoritjobbet/Kämpar på med sista terminens sista tenta/har en lång skön ledighet/På väg mot okända utmaningar)



När du berättar om ett mötespråktips

Skapad av WM okt 05, 2018 16:05:36


När du ska berätta om Content marketing handlar om att du ska skapa innehåll för att sälja din tjänst/produkt. Det betyder att du ofta kommer att referera från föredrag och evenemang där ditt företag är med. För att få liv i ditt referat kommer du sannolikt att behöva göra en kort intervjun, och för det krävs ett möte. Här är fällorna du ska undvika.

Nybörjaren känner ofta att han måste berätta för läsaren vad det är för kongress, var händelsen ägde rum, hur många och vilka som deltog och så gärna klämma in några viktiga utdrag ut programmet. Då kan det lätt låtsa så här.

Nybörjaren: Soft Marketing AB genomförde i helgen en konferens på temat Modern marketing in social media. VD Göran Björkman kunde med glädje vända sig till de hundratal besökarna för att under programpunkten Vision 2020 presentera företagets nyskapande algoritm.

Du: Soft marketings nya algoritm kommer att revolutionera Content marketing. Det var VD Göran Björkmans budskap på kongressen Modern marketing in Social media.

// Sedan lägger du in var, när, hur fantastiskt fräckt det var – illustrerat med blåsvarta bilder med gröna accenter – och ingenstans i hela texten nämns programmet. Men en länk finns med. //

Som referent av ett evenemang, speciellt genom en sociala medier-kanal, gäller det att sålla bort alla tendenser till byråkratiska formuleringar och marknadsavdelningarnas säljpitchar eftersom de drar ner tempot.

Ställ dig hela tiden frågorna:

- Vad handlar det om?

- Vad intresserar läsarna?

- Hur skulle läsarna berätta om nyheten för sina vänner?



Så får du läsaren att somnaspråktips

Skapad av WM sep 17, 2018 15:40:35

Blog image

Det händer (men sällan numera) att man läser en inledning som börjar med en underordnad sats. Det kan låta så här:

Nybörjaren: Citerande kommunalrådets senaste uttalande om kommunens förhandling med Trafikverket sade Birgitta Andersson att hon gärna skulle vilja veta …

Grammatiskt är det korrekt men för dig som ser språk som kommunikation och inte statusmarkör är det förödande för din trovärdighet. För läsaren framstår du som förvirrad eftersom de inte förstå någonting av meningens första halva förrän de läst den andra. Bara det får de flesta att ge upp.
Om de ändå läser klart hela stycket måste de hålla hela meningen i minnet tills de är klara. Och det kräver mycket av läsaren, som därför troligen måste läsa om hela meningen.

Framåtriktat pronomen

Har du dessutom lyckats få in ett framåtriktat pronomen gör du det nästan omöjligt för läsaren att följa med i texten.

Nybörjaren 1: Att hon överhuvud skulle komma på tanken att plagiera hans logotyp borde för alla som känner Stina Åkervall framstå som en orimlighet."

Nybörjaren 2: "Hänvisande till beslutet för två år sedan borde den redan ha publicerats, hävdade Henric Andersson när han i sitt föredrag vid Frimärksklubbens årsmöte på söndagen kom in på förseningen med den nya boken. "

Skriv istället så här

Du 1: "Alla som känner Stina Åkervall vet att hon aldrig skulle komma på idén att stjäla en annan formgivares arbeta."

Du 2: "Boken borde redan ha tryckts, hävdade Henric Andersson i sitt föredrag på årsmötet i söndags."


Så - gör det lätt för din läsare. Det vinner ni båda på.