Skriv som en copywriter

Skriv som en copywriter

Om bloggen

Här kommer jag att skriva och lägga ut det som jag tror kan vara intressant för dig som vill bli bättre på sociala medier.
Det blir mer handfasta och konkreta råd än oklara tips som nätet ändå är fyllt utav.

Fokus kommer att ligga på texten, men det blir även lite foto och grafik.

Hemsidan min är: www.waslingmedia.se/index.html

Valet bör ge sociala medieannonsörer skrämselhicka

sociala medierSkapad av WM sep 10, 2018 16:26:30

Valet är över. Stort valdeltagande och ett stort engagemang bland folk, som jag upplever det. Så vad hände?


Ingenting alls, om vi ska vara ärliga. De rödgröna gick ner en aning men tycks mest ha omfördelat rösterna inom sig. Alliansen samma sak. SD gick fram, men de fick i stort sett samma resultat som opinionsundersökningarna visat i flera år. Om möjligt något lägre än snittet sedan 2015 (men då tillkommer nog stödröster till KD på 2 procentenheter). Det dåliga skämtet Alternativ för Sverige syns knappt i siffrorna så medias ljus på dem verkar vara en grov vantolkning av samtiden.

Som jag tolkar det har aktivitet på sociala medier inte betytt något alls, utom möjligen höjt intresset för att rösta. Någon påverkan syns inte alls. Ryska troll, botar och allt de håller på med måste sägas ha varit totalt bortkastad tid och pengar. Vanlig annonsering på nätet likaså.

Kan det vara så att sociala medier är på väg att spela ut sin roll? Att de, så fort det kommer till ett flervalsalternativ (= fler än 2) faktiskt inte förmår påverka människor?


I så fall - vad betyder det för annonseringen på sociala medier framöver?

Jag är nyfiken att se vad forskarna får fram av detta val och om man kan se någon som vågar tolka siffrorna.