Skriv som en copywriter

Skriv som en copywriter

Om bloggen

Här kommer jag att skriva och lägga ut det som jag tror kan vara intressant för dig som vill bli bättre på sociala medier.
Det blir mer handfasta och konkreta råd än oklara tips som nätet ändå är fyllt utav.

Fokus kommer att ligga på texten, men det blir även lite foto och grafik.

Hemsidan min är: www.waslingmedia.se/index.html

Så bygger du upp ett intresse

språktipsSkapad av WM aug 10, 2018 11:25:44

Det finns inget unikt i text för sociala medier. Precis som i traditionell reklam och i tidningstext måste du fånga läsaren snabbt. Först med en rubrik och sedan med en ”ingress” som får läsaren att vilja läsa mer.

Men det här är lättare sagt än gjort. I några kommande inlägg kommer jag att ta upp det här med konkreta exempel, men jag börjar med några begrepp.

Löpsedeln
Hör egentligen inte till texten, men föreställ dig att du ska få en läsare att läsa en tidning utan att ha tidningen. Där behövs en ”löpsedel”. Tänk på att löpsedeln lika gärna kan vara din twitter-text som länkar till din hemsida, så fastna inte i fördomar om papper VS digitalt.

Här kan du dra på med känslor, men undvik adjektiv. Tänk: Sverige vinner VM-guld. Löpsedeln skriver då ”VM-hjältarna!!!!” och en bild som säger vad det handlar om.

Puff
Kompletterar löpsedeln och är inte en del av artikeln. Ska däremot få dig att klicka Ger en mycket kort sammanfattning av din text och du bör antyd varför och hur.

Nu är du framme vid artikeln.

Rubrik
Börja alltid med en kort slagkraftig rubrik. Dess uppgift är att fånga läsarens intresse. Den behöver däremot inte vara sann i betydelsen att den berättar en historia.

Ingress
Ger en kort sammanfattning av din text och du bör få med vem, var, när, hur men inte varför.

Ska vara sann men ska självklart inte berätta allt. Du har tre fyra meningar till godo, och de ska vara korta.

Brödtext
Nu är det allvar. Var konkret och se till att alla detaljer är på korrekta, annars förlorar du i trovärdighet. Se också till att svara på alla frågeord du kan komma på, inte minst vem, var, när, hur, vilka, varför,

Tänk på att det ibland behövs en brygga (övergång) mellan ingressen och brödtexten. Det är en inledande text i själva artikeln som egentligen är en fortsättning på ingressen men typografiskt överförs till brödtexten.


Detta är strukturen för din text. Inte så svårt att förstå. Men det är klart, för den som är ovan kommer det svåra i nästa steg – om hur du fyller på med ord. Om det kommer jag att skriva mer i nästa inlägg.




Fill in only if you are not real





Följande XHTML-taggar är tillåtna: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS-mallar och Javascript är inte tillåtna.