Skriv som en copywriter

Skriv som en copywriter

Om bloggen

Här kommer jag att skriva och lägga ut det som jag tror kan vara intressant för dig som vill bli bättre på sociala medier.
Det blir mer handfasta och konkreta råd än oklara tips som nätet ändå är fyllt utav.

Fokus kommer att ligga på texten, men det blir även lite foto och grafik.

Hemsidan min är: www.waslingmedia.se/index.html

Skriv så kort som det behövs

språktipsSkapad av WM aug 25, 2018 17:40:34


Tänk på läsaren. Det är en sak att skriva kort, men du måste också få fram ditt budskap. Skriver du för kort blir sin text innehållslös, skriver du får långt blir den förvirrande.

Exempel: Män mår illa

Tre ord som inte säger någonting. Kan fungera som rubrik men inte som puff och absolut inte som ett inlägg på en blogg eller i sociala medier.

Lägg istället på lite detaljer som ger kött på benen.

Exempel: Ensamstående arbetslösa män i hyreslägenhet får oftare huvudvärk, ryggont och sömnproblem än andra människor. Det visar en undersökning som forskare i Umeå har genomfört.

Här har vi inte bara gett information som fångar en läsare, vi har till och med skapat en PERSONA (avatar eller karaktär) samt hittat en utomstående EXPERT som visar att det vi säger är trovärdigt.

Om du nu skrev för att sprida kunskap om ditt expertisområde är det här en bra start. Den följer du sedan upp i brödtexten med att först upprepa innehållet men nu med ännu fler detaljer. Du kompletterar sedan med att fler grupper (PERSONA) däremot mår bättre och avslutar kort med underlaget för undersökningen, som hur många som deltog, vilket universitet som genomförde den och så vidare. Då har du skapat en trovärdig text som gör att man vill fortsätta höra på vad du säger.
Tänk bara på att skriva sanningen. Du vinner inget på att vinkla eftersom någon då helt säkert kommer att exponera dig.

Om du istället ska sälja en tjänst kan du utgå från denna puff men istället för att fortsätta berätta om ämnet så går du till din lösning, den tjänst eller produkt som du säljer. Som du ser är det ingen som köper din tjänst ”män träffar kvinnor” om du bara säger att männen mår illa. Men om du får dem att känna igen sig och känna sig som en del i en grupp får du ett helt annat genomslag.






Fill in only if you are not real





Följande XHTML-taggar är tillåtna: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS-mallar och Javascript är inte tillåtna.